Stretching

 Bra att veta om Stretching

Normalt sett så förkortas alltid en muskel efter ett träningspass. Vi kan själva känna det dagen efter en joggingrunda då man slarvat med stretchingen efteråt. Man är stel i benen och har träningsvärk, musklerna är helt enkelt ”för korta”. Hästens muskulatur fungerar på samma sätt.

Endel hästar återställer sig själva ganska snabbt medan andra kan få långvariga problem.
Risken finns att man hamnar i en ond cirkel där man tränar, förkortar muskulaturen, ger träningsvärk, tränar igen,
förkortar osv. Resultatet av detta blir nästan uteslutande en skada som kräver lång konvalescens.

Precis efter träningspasset är musklerna fyllda med blod som tillför näring
och transporterar bort slagg, dock under tidspress. För varje minut som
hästen står stilla stängs cirkulationssystemet i muskeln av, kapillär för
kapillär. Hos vissa hästar faller pulsen snabbt vilket i och för sig betyder
att dom återhämtar sig fort, nackdelen med detta är att cirkulationen stängs av för tidigt i muskulaturen, (vilket resulterar i summa och kortare muskler).
Därför är det väldigt viktigt att man alltid lägger ned tid på nedtrappningen så att hjärtat inte går ned i pulsfrekvens för fort.

Muskelförkortningen som uppstår vid träning har vi ännu inte åtgärdat, men det vi hittils åstakommit är att vi gett cirkulationssystemet en chans att utföra sitt arbete så har hästen en ”ren” muskulatur vilket är det bästa
utgångsläget innan man stretchar. 

Stretching ska göras efter ett arbetspass eller efter massage. Jag rekommenderar att du efter massagen låter hästen skritta under ca 10 minuter för att sätta igång cirkulationsapparaten innan du stretchar.

Stretching efter träning och massage

Efter ett träningspass har du ca 10 - 15 minuter på dig att stretcha sedan
har cirkulationen sänkts och muskeln kallnat.

Man behöver inte stretcha efter varje träningspass. Ett tips är att man delar upp stretchingen i två delar. En hel genomgång per vecka är en lämplig rutin för en häst som tränas normalt.

Framben, bog, hals och rygg ena dagen samt bakben och rygg andra dagen.

Kom ihåg att det är mycket viktigt att alltid stretcha i båda riktningar, fuska aldrig med det.
Om du töjer åt ett håll i rörelseriktningen så måste du också töja åt andra hållet.

Viktiga regler

1. Man kan slita av muskelvävnad, stretcha aldrig en kall häst.

2. Lär dig var lederna sitter och i vilken riktning dom arbetar innan du
stretchar.

3. Tryck aldrig på lederna, Om hästen inte vill sträcka ut leden så
beror det oftast på att muskulaturen är för kort.

4. Tänk på din egen rygg. Ställ dig så att du undviker felaktiga lyft. Använd benen.

5. Stretcha långsamt tills det tar stopp. Töj en liten bit till och håll kvar i 10 - 20 sekunder. Om du tycker att rörelseomfånget är för litet, töj, släpp efter och massera den muskelgrupp som är involverad, töj igen försiktigt. Upprepa efter några dagar.

6. Om hästen vägrar eller absolut inte är samarbetsvillig, försök komma underfund med om problemet sitter i
musklerna eller om hästen har ont av någon annan orsak tex sträckning eller skada.. (Endel hästar kan vara "vrånga" vid stretching, orsak till det är ofta att hästen har korta muskler och helt enkelt finner ett obehag i stretchingen)

Skriv gärna i gästboken om du har frågor eller åsikter=)

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.